Fotplacering

Fotplacering

Fotens fyra hörn

Man hör ofta på olika yogaklasser att vi ska belasta/känna in fotens fyra hörn i stående positioner. Däremot är det få som visar vart dessa omtalade hörn sitter på våra fötter. Bilden ovan visar de fyra hörnen för er som funderat på detta.

Många har hört talesättet

"Man kan inte bygga ett stabilt hus utan en bra grund"

det är logiskt att inte bygga ett hus om du har en dålig grund och detsamma gäller med de flesta sakerna i livet, även i yogan. Fotens fyra hörn indikerar att vi ska belasta foten jämt över hela fotsulan. Genom att skapa jämvikt får vi en stabilare grund i alla stående positioner.

eb905557-f5ef-4b09-bc8d-e103f8346d33jpg

Övning

Stå höftbrett med fötterna, titta rakt framför dig och förläng ryggraden så du får en bra hållning (titta inte ner på dina fötter). Låt hela fotsulorna vara i kontakt med golvet.

Börja långsamt att förflytta vikten framåt och bakåt, belasta höger fot och därefter vänster. Kanske testar du att cirkla kroppen. Försök att finna jämviktsläget.

Belastar du hälen lika mycket som fotdynan? Har du lika mycket vikt på höger fot som vänster?



Extra

Testa att blunda när du gör övningen.

Testa att lyfta tårna under hela övningen.